Weetje over aminozuren

Weetjeoveraminozuren

Aminozuren zijn de belangrijkste bouwstenen voor onze spieren en leveren een grote bijdrage aan het leveren van sportieve prestaties en het verkrijgen van (droge) spiermassa. Aminozuren zijn in twee verschillende groepen onder te verdelen: een groep van aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken (essentiële aminozuren) en een groep die in het lichaam uit andere componenten kan worden opgebouwd (niet essentiële aminozuren).

De essentiële aminozuren zijn bijzonder belangrijk en moeten via voeding worden opgenomen. Dit zijn de aminozuren: – Histadine, Leucine, Isoleucine, Valine, Fenylalanine, Treonine, Methionine, Tryptofaan, Lysine.

Isoleucine, Leucine en Valine vormen een bijzondere groep, dit zijn de vertakte aminozuren, zogenaamde ”branched chain amino acids” (BCAA’s). Deze BCAA’s zijn zeer belangrijke bestanddelen van het spierweefsel. Voor een goede spieropbouw is het namelijk noodzakelijk dat deze aminozuren voldoende aanwezig zijn. De Amino’s gaan vermoeidheid tegen, voeren de gifstoffen van het lichaam af, vergroten het uithoudingsvermogen, vertragen het verouderingsproces, mobiliseren vetten, spelen een rol bij de voorziening van creatine (belangrijke opbouwende stof) en stimuleren de glucagonvorming. Glucagon speelt op zich weer een voorname rol bij de activering van glycogeen dat als glycose (suiker) in het bloed terecht komt.

Eiwitten zijn onmisbaar voor het verkrijgen van spiermassa en kracht. Als je alle eiwitten uit de voeding zou willen halen, dan zou je zeer grote porties moeten eten, wat je figuur (je shape), niet ten goede komt. Voedingssupplementen met aminozuren bieden in dit geval een uitkomst. Aminozuren dienen bij voorkeur op een lege maag te worden ingenomen, bijvoorbeeld voor het ontbijt, voor en na de training en voor het slapen gaan. Er zijn Amino’s die dienst doen als zogenaamde groeihormoon release. Deze moeten bij voorkeur op een lege maag worden ingenomen en op momenten waarop het groeihormoon daadwerkelijk wordt gevormd; dat is in de slaap (dus innemen voor het slapen gaan) en bij zware lichamelijke activiteit bijvoorbeeld voor de training. Ook voor deze typen aminozuren geldt dat het gebruik afhankelijk is van uw sport en trainingsintensiteit. Check de aminozuren van Fitshape op onze productpagina.

Leave your comment