Sporten met een hittegolf – 4 tips!

Waar-je-op-letten-met-sporten-bij-warm-weer

Deze week gaat het extreem warm worden in Nederland maar dit weerhoudt jou er natuurlijk niet van om te gaan sporten. Een stukje fietsen of zwemmen kan prima bij hoge temperaturen. Maar wie intensief wil buiten sporten kan beter wat voorzorgsmaatregelen treffen. Lees hier 4 tips om te sporten met warm weer en hoe je dit op een gezonde manier kan doen!

  • Plan je training ‘s ochtends vroeg of ‘s avonds laat. Hiermee ontloop je de hoogste temperaturen.
  • Neem bij hoge temperaturen tijdens een training/wedstrijd iedere 15 tot 30 minuten een drinkpauze.
  • Probeer net zo veel vocht te drinken als je verwacht uit te zweten. Dit kan je beter schatten door je bijvoorbeeld voor en na een trainingssessie een keer te wegen. Sowieso eens leuk om te doen; je merkt een groot verschil!
  • Draag zo min mogelijk kleding. Als sporter moet je eigenlijk net iets te weinig kleding dragen omdat de kleding ervoor zal zorgen dat je nog sneller opwarmt. Kies voor kleding met lichte kleuren, deze zullen de warmte reflecteren in de omgeving.

Drinken, drinken en drinken

Tijdens zwaar sporten met warm weer kan je lichaam per uur meer dan één liter zweet verliezen. Daarom is het effect van voldoende water of sportdrank drinken voor en tijdens en na een training enorm. Het zorgt ervoor dat de kerntemperatuur van je lichaam langer op een laag niveau blijft.

Om een aantal symptomen van hitteaandoeningen te herkennen zullen we ze hieronder beschrijven! Maar het is beter om deze te voorkomen en niet midden op het heetste van de dag te gaan sporten.

  • Hittekrampen; Een aandoening die vooral bij ‘zware zweters’ voorkomt. Dit heeft te maken met het feit dat de krampen worden veroorzaakt door het verlies aan mineralen en de dehydratie (uitdroging) die samengaan met een groot zweetverlies.
  • Warmtestuwing; Wanneer het cardiovasculaire systeem (het bloedvatenstelsel) niet meer kan voldoen aan de behoefte van het lichaam door ernstige dehydratie, ontstaat er een warmtestuwing. Door ernstig zweten heeft het lichaam te maken met vochtverlies dat het bloedvolume doet afnemen.
  • Hitteberoerte; In tegenstelling tot een warmtestuwing ontstaat een hitteberoerte wel degelijk door het falen van de thermosregulatie van het lichaam. Helaas is voor de sporter de hitteberoerte een probleem dat niet alleen bij extreme temperaturen voorkomt. Bij een hitteberoerte stijgt de kerntemperatuur naar een waarde boven de 40°C.
  • Prestatievermogen: Het prestatievermogen zal afnemen bij een toenemende mate van dehydratie. Dehydratie speelt met name een belemmerende rol bij duurprestaties. Bij vochtverlies in het lichaam wordt het plasmavolume verlaagt. Het volume van het bloed neemt af, wat de bloeddruk doet dalen.

En in Nederland is het toch nooit een aantal weken achter elkaar bloedje heet, dus een dagje of twee rust en lekker naar het strand is ook helemaal niet verkeerd…. Vergeet je ook vooral niet in te smeren! Have Fun!

See you next time,

Fitshape Team

 

0 Reacties

Laat een reactie achter