Sport & Voeding tijdens je vakantie

Sport-&-Voeding-tijdens-je-vakantie

De laatste week mogen we hier in Nederland echt niet klagen qua weer maar velen van jullie zullen toch ook op vakantie gaan. Wij krijgen vaak vragen over voeding en trainen op vakantie. Vandaar dat wij hebben besloten om een blog hierover te schrijven met een aantal tips en tricks!

Rust of trainen op vakantie?

Eigenlijk moet je jezelf eerst afvragen wat je echt precies wilt tijdens je vakantie. Ga je echt twee weken rust nemen of ga je toch een sportschool opzoeken. Het is namelijk echt niet zo erg om eens in de zoveel tijd 1 of 2 weken rust te nemen. Dat is juist goed! Dan geef je je spieren de kans om echt goed te herstellen en ook om mentaal en fysiek even tot rust te komen. Als je na de vakantie dan weer gaat trainen dan zullen je spieren weer beter reageren op je training. Spieren raken namelijk snel gewend aan een training en aan dezelfde routine dus af en toe een weekje rust is goed want dan worden je spieren weer gevoelig gemaakt voor nieuwe trainingsprikkels. Tuurlijk is het beter om na je vakantie niet gelijk heel zwaar te trainen maar rustig weer op te bouwen. Uiteraard is het ook een optie om op vakantie gewoon door te trainen. Vaak eet je op vakantie toch net wat ‘slechter’ dus je vetbranding stimuleren door middel van trainen is natuurlijk niet zo verkeerd 😉

Trainen

Tegenwoordig hebben bijna alle hotels en resorts wel een kleine sportschool en anders is er vaak wel 1 in de buurt te vinden. Ook kan je heel veel oefeningen doen in je hotelkamer zelf. Denk hierbij aan: pushups, dips, pullups, bodyweight squats, lunges. Wat je ook mee kan nemen op vakantie zijn trainings elastieken die extra weerstand bieden. Dit zorgt er niet alleen voor dat je echt veel kracht verliest maar dat je doorbloeding ook goed blijft pompen in je spieren. Als je dan toch besluit om te trainen dan raden wij aan om 3 a 4x per week een fullbody workout te doen.

Cardio

Op vakantie kan cardio echt een meerwaarde zijn. Je kan de omgeving verkennen tijdens een rondje hardlopen. Lekker in de ochtend voordat het warm wordt gaan en rennen! En als je niet zo’n fan bent van cardio kan je natuurlijk ook gewoon een stevige wandeling maken op een nuchtere maag. Neem een zwarte koffie en een capsule Fitshape Super Fatburner en ga gelijk aan de slag! Dit is perfecte timing om vet te verbranden, van de omgeving te genieten en je metabolisme meteen te activeren. Rennen of joggen, stevig lopen, de keuze is aan jou als het maar een goed tempo is. Denk aan een tijd van 20-45min.

Voeding

Op vakantie is dit echt een lastig punt. Je bent lekker weg, wilt genieten en niet teveel nadenken over wat je eet. Maar vaak als je weer thuiskomt en in de sportschool staat dan heb je toch spijt omdat je een paar kilo zwaarder bent of juist minder in shape bent qua spieren. Je moet altijd maar zo denken; dat lekkere eten is heerlijk, maar dit is maar voor even! En een goed en gezond lijf geeft je veel langer plezier.

Dit betekent niet dat je helemaal geen lekkere dingen kan eten (en drinken), maar probeer niet heel de dag door slecht te eten. Als je heel de dag lui aan het strand of zwembad ligt, eet wat minder koolhydraten. Heb je een actieve dag gepland eet dan weer wat meer koolhydraten. En probeer alleen in de ochtend je meeste koolhydraten te eten en de rest van de dag iets van vlees/groentes/gezonde vetten te nemen. Hier zijn genoeg opties voor en verkrijgbaar in restaurant en eet gelegenheden. Gerechten met biefstuk/kip/vis met groenten en is altijd een top keuze. Deze bevatten genoeg eiwitten!

Uiteraard bestaat je vakantie vooral uit lekker relaxen en genieten dus wees niet te streng voor jezelf!

Laat een reactie achter